Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Karin Alvtegen: En sannolik historia

Jag har inte läst någon deckare av Karin Alvtegen. När andra började blogga om sin bestörtning att författaren har slutat skriva deckare och börjat på en ny genre, blev jag intresserad… ”Vem är denna författare?”. Flera bloggar har höjt Alvtegens deckare till skyar men hur skulle det nu bli med en roman?

Jag är glad att jag hittade Karin Alvtegen. Jag hoppade direkt in i hennes roman utan någon som helst fördomar (!) eller föraningar om hennes författarskap. Vilken historia! Ja, en sannolik sådan. Helena flyttar med familj till Norrland för att förverkliga sin dröm, att driva en hotell. Men var det verkligen en dröm att eftersträva? Vad hände i Helenas unga år och vilka följder ger det i hennes vuxna liv? Gjorde hon rätt att förverkliga sin dröm?

Romanen har ett sidospår, Anders, finansmannen som har tappat livsglädjen. Eller är det sidospår? Helenas och Anders vägar korsas för att snudda på varandra, kanske få en glimt. Men mer?… Karin Alvtegen har i sin roman skildrat relationer, sorg, rädsla, fördomar och kärlek.

Jag slukade boken på  mindre än tre dagar då den är som titeln så bra beskriver: en sannolik historia.

Kommentera

