Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Yvonne Hirdman: Den röda grevinnan

Idag kom den efterlängtade nomineringslistan till augustpriset ut. Efter en snabb titt i listan för ”skönlitteratur” (där mitt största intresse över böcker ligger) och såg jag i listan för ”faktaböcker” att jag hade lyckats läsa just en nominerad bok; ”Den röda grevinnan” av Yvonne Hirdman.

”Den röda grevinnan” är en biografi över författarens mamma och hennes familj som sträcker sig från den första ryska revolutionen till andra världskriget. Hirdman har envist sökt efter frågor och svar bland arkiv, dagböcker, brev och andra dokument för att skriva en grevinnas, sin mors, resa genom krigets Europa.

Jag ”läste” inte boken, utan lyssnade på den genom Yvonne Hirdmans egen röst som satte en personlig prägel på det hela! En del böcker borde lyssnas på istället för att läsas om författaren själv läser boken. På något sätt för den ”läsaren” närmare författaren och historien.

Jag rekommenderar denna bok varmt till alla som är historieintresserade men på ett ”personligt” plan. Världspolitiken varvas med människors liv. Personligare kunde det inte bli!

Kommentera

