Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Kristin Hanna: Winter Garden

”Vad är hon för en mamma?!” skrek jag inombords när jag läste prologen i boken ”Winter Garden” av Kristin Hannah. Jag kommer inte ihåg senast jag fick en sådan känsla för en romankaraktär. Jo, ”Pojken som kallades Det” av Dave Pelzer som jag läste för flera år sedan. Det var en sann berättelse som lämnade djupa spår. Nu var det en fiktiv person som rev till det redan ärrade hjärtat mitt.

Redan i prologen får vi veta hur de små flickorna Meredith och Nina Watson trånar efter deras hjärtlösa mamma Anya’s kärlek som gång på gång struntar i deras känslor. För att för en gångs skull kunna få sin mammas kärlek sätter den äldste dottern, Meredith, upp en pjäs av den saga som Anya berättar; sagan om bondflickan och dennes prins. Vad hon inte vet är att föreställningen kommer att få ett abrupt slut då mamman får ett vredesutbrott.

Vi får följa Meredith och Nina i vuxenålder där Nina är en känd fotograf som finner ro i hela vida världen men inte hemma, och Meredith som har ett strukturerat liv; gift med barndomskärleken Jeff, två döttrar på college och driver familjeföretaget vidare efter sin far.
Pappan råkar ut för två på varandra följande hjärtinfarkt och bestämmer att somna in i sin egen säng i villan. På dödsbädden ber han sina döttrar om att lära känna deras mamma Anya i utbyte mot att Anya berättar sagan om bondflickan och prinsen.

Ju mer den kalla Anya öppnar sig och berättar sagan desto mer inser döttrarna att sagan är för detaljerad för att vara bara en saga. I slutändan visar det sig vara att Anya berättar sin egen historia som hon har lindat in i en saga för att kunna visa vem hon egentligen är.

Det här är en roman om en saga som är en historia som börjar i Stalins Sovjet långt innan andra världskriget. En historia som river alla läkta sår hos var och en.

Jag var arg på Anya men inte längre. Jag avslutade boken i tårar och vet att fler kommer att bli minst lika berörda som jag.

För mer information om boken ”Winter Garden” se här.

2 svar till “Kristin Hanna: Winter Garden

  1. Sara-Sofia november 4, 2011 kl. 8:37 f m

    Jag hade precis samma känsla, jag tyckte att hon var en hemsk människa som fick sina döttrar att må så dåligt – men ju längre man kom och ju mer man insåg vad hon varit med om, desto mer förstod man. Hemskt!

Kommentera

