Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Kulturfyran om digitala böcker

Kulturfyran har kommit ut med nya frågor som jag gärna svarar på då jag har varit alert på att skriva iPad till min önskelista för att sedan radera.

1. Läser du böcker digitalt?
Jag har försökt göra det genom att låna hem eböcker från biblioteket till iMac’en. Tyvärr så får jag ont i ögonen då jag redan har suttit framför datorn i mer än 8 timmar.

2. Kommer du att skaffa en ipad när de kommer till Sverige?
”Jag vill ha en iPad!” sade jag till min man då vi första gången såg den på Apple’s hemsida. Den hade så många fördelar 1) ett digitalt bibliotek och 2) en liten dator i sig som gärna får följa med på utlandsresor istället för iMac’en.
Många fler för- än nackdelar. Nej, trots alla fördelar så finns det en nackdel. Mina ögon. Se föregående fråga.

3. Lyssnar du på ljudböcker?
Absolut, en självklarhet när sonen vill sova hos oss! Jag vågar inte tända läslampan… iPoden som befinner sig på ett behagligt avstånd (nattduksbord) använder jag titt som tätt. Nackdelen är att den behöver laddas, titt som tätt…

4. Vilken bok läser du nu? Och i vilket format är den: inbunden, pocket, digital, ljudbok?
Just nu läser jag ”The Wilderness” av Samantha Harvey i pocketutgåva. Den handlar om 60-årige Jake som lider av sjukdomen Alzheimer och hans liv som han förösker minnas.
Här, här och här kan ni läsa mer om boken.

Kommentera

