Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Jonas Moström: Hjärtats mörker

En kvinna hittas mördad vid sidan om löparspåret ute i skogen. Hennes kläder är sönderrivna och mobiltelefonen saknas. Omständigheterna visar klart och tydligt att det är ett våldtäktsmord och utredningen följer schablonen. Polisen Johan Axberg har inte mycket ledtråd att gå på förutom den röda golfbilen som har synts i närheten av spåret.

Det var inte svårt att läsa ”Hjärtats mörker” som har ett lätt språk och handling.
Redan de första kapitlen kunde jag gissa mig till mördaren och kanske borde ha slutat läsa boken? Jag fortsatte läsa för att veta när polisen slutade arbeta efter en mall och börja tänka i andra banor.

Tyvärr fick jag inte den endorfinkick som jag brukar få efter ett svårlöst mordfall utan det blev bara ett långt smackande med munnen. Vad var det här egentligen? Kanske författaren ville visa för oss läsare att poliser för det mesta följer ett mönster när de försöker lösa ett mordfall?
Boken var platt i sin handling och språk. Den borde ha korrekturlästs innan den gavs ut, så många fel som jag hittade fick jag konstant stopp i mitt läsande. Jag kan inte gå vidare från den felaktiga meningen innan jag har rättat till den. Det blir som ett stopp! Stopp stopp stopp. Tyvärr blev dessa felaktigheter allt mer förekommande mot slutet.

Kommer jag ge Jonas Moström en chans till? Ja, det kommer jag nog, när jag har glömt bort att jag har läst något från honom. (Bra att jag har startat en blogg!)

Kommentera

