Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

A Christmas Carol av Charles Dickens

För ca 1-2 veckor sedan vann jag ljudboken ”En julsaga” av Charles Dickens. (För den som inte vet så är det Scrooge som får besök av tre vålnader som var och en representerade då, nu och framtid.)
I samma veva så hade jag lånat boken av biblioteket för att läsa en härlig skön julsaga inför nattandet. Var det en lämplig saga med alla vålnader och människornas misär? Tanken slogs snabbt bort för det var ju ändå en bra saga som slutar gott! Dagen efter så lyssnade vi på sagan i bilen på morgonen på väg till förskolan och på kvällen hem igen. Det är inte en så lång sträcka men jag då jag åker bil till kontoret  så har Arne Weise gjorde mig sällskap i många dagar. Vilken härlig stämning jag fick! Jag kastades många jular bakåt för att se Arne Weise i TV-rutan presentera Kalle Anka med flera på julaffton. (Det var dagar det…)

Boken läste jag också klart! Är det någon som har sett de vackra bilderna av illustratören Roberto Innocenti? Här kan ni hitta alla bilderna från boken. Bilderna lever sin egen värld! Boken borde läsas och bilderna slukas med ögon och hjärta, för så har jag gjort det och lämnar nu över boken till bilioteket med ett varmt hjärta.

3 svar till “A Christmas Carol av Charles Dickens

  1. Liselotte december 23, 2010 kl. 12:39 e m

    Bilderna var helt otroliga! Den här boken vill jag också ha! Julsagan är fin att läsa, men jag måste nog säga att jag föredrar berättelsen filmad. Kanske för att jag har lite svårt att riktigt föreställa mig hur det tidiga 1800-talet i London tedde sig.

    • Sermin december 23, 2010 kl. 1:08 e m

      Visst är det fantastiska bilder!
      Jag såg filmerna (det har ju kommit ut ett antal filmversioner av boken) så det var lätt att finna 1800-talets London. (Mest för att jag hade kvar bilderna från filmerna.) Men läs boken ändå 🙂 Den ger en härlig känsla!

Kommentera

