Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Labyrinten av Kate Mosse

Länge har jag haft Labyrinten av Kate Mosse i tankarna men har inte hittat någon tid för att baka in den i mitt schema. Många böcker har fått första plats, med all sin rätt, men strax innan julledigheten bestämde jag mig för att denna ledighet, ca två veckor, skulle spenderas med dels Labyrinten och dels Kryptan.

Labyrinten är första boken i Languedoc-trilogin som utspelas i Carcassonne i södra Frankrike, där två olika men ack så lika handlingar vävs in i varandra. Handlingarna har dels sin början av 1200-talet och dels 2005.
I början av 1200-talet startas ett franskt korståg mot kättarna i Sydfrankrike. Med en hänsynslös våld mot invånarna införlivas Sydfrankrike i det stora franska riket. År 1209 Alaïs, 17 år gammal och en av döttrarna till förvaltare Pelletier, får mottaga den heliga boken, som fadern bestämt påpekar att det är den heliga Graalens hemlighet, som hon ska skydda mot de onda makterna.
År 2005 är Alice Tanner på ett arkeologist utgrävning i Carcasonne och hittar två skelett i en grotta. Utan att veta om det har Alice öppnat portarna för de hemska makterna som är ute efter Graalens hemlighet. Ganska snart är Alice den eftersökta råttan i leken katt-och-råtta. Frågan är hur hon ska kunna fly från de hemska katterna utan att bli byte samtidigt som hon frenetiskt söker efter svaret till frågan ”vem är jag?”.

Alice och Alaïs, två människoöden som skiljs med 800 år men sammanflätas med en historia som får Dan Browns följare att baxna av häpenhet. Här finns den spänning som för boken framåt, får läsaren att vända blad efter blad. Det är också den enda likheten med Dan Browns DaVinci-koden. För när DaVinci-koden endast har spänning har Labyrinten en fantastisk personskildring och en välgjord research på europeisk kultur- och religionshistoria. Det är väldigt svårt att se boken som endast en spänningsroman då all fakta som präglar boken ger läsaren en insyn i Europas mörka historia.

Labyrinten rekommenderar jag till alla spänningsentusiaster men också till de som vill ha mer djup i handlingen, såsom fakta som lätt kan sökas i de olika medierna.

Jag har nu börjat med Kryptan som är den andra men fristående delen i Languedoc-trilogin. Här dyker det upp kända ansikten från Labyrinten, vilka med all rätt också borde göra det! Läs Labyrinten så förstår du vad jag menar!

2 svar till “Labyrinten av Kate Mosse

  1. Hundöra januari 11, 2011 kl. 8:48 f m

    Roligt att den första boken är redan utläst!

  2. LiMeaMyBo januari 12, 2011 kl. 12:01 e m

    En sak som jag missade när jag anmälde mig för utmaninen var när del 3 skulle komma ut… Den kommer ut i engelsk text först hösten 2011… Men trilogiutmaningen har jag löst på ett annat sätt. Jag får läsa Winther ghosts istället. går lika bra det 🙂

Kommentera

