Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

En station från paradiset av Mariette Glodeck

En station från paradiset av Mariette Glodeck handlar om Oknytt och hans kollektiva förhållande till sina vänner orm, Varg och lo. Oknytt är en ung man fastän hans förklädnad säger något annat. Relationen med sina vänner sträcker sig längre än dagens norm; här har vi ett fyrklöverförhållande som är styrt av strikta regler och dominans som inte jag har läst i någon annan roman tidigare.

”En hårt bunden bukett av vita strålar trängde sig ut ur den gamla duschstrilen. Väl fria studsade de mot kakel, vätte Oknytts hår, träffade hans hud och fick honom att flämta till av den oväntade häftpistol Varg tagit hem från jobbet. Klamrarna hade knappt känts när de en efter en skjutits in. Som brännande snärtar bara. Värre hade det varit att ta bort dem. Men Oknytt hade själv bett om det. Både att få dem i sig och ur sig.”

Precis som utdraget ovan beskriver, är vännernas förhållande en sadistisk relation där den enda sanna vägen till den äkta känslan av kärlek går via smärtans tunnel. En sådan smärta! Det som håller ihop dessa missanpassade (jämfört med ”dagens” rättesnöra) människor är deras ensamhet i världen, och alla spår på hud och själ de åsamkar varandra.

Men dagen kommer då Oknytt helt bryter upp sitt fyrklöverförhållande och beger sig till Amsterdam för att besöka mier, en fetischmodell. Tyvärr blir inte mötet så som han hade önskat sig men historien slutar inte här för det. I sin mest sårbara skepnad träffar Oknytt mannen Vogel och dennes dotter Rafael och lever ihop med dem i några månader för att än en gång bryta upp och åka hem till Stockholm för att återse sina vänner och mötas med sitt förflutna. Men mycket har förändrats efter Oknytts upplösning av förhållandet.

När jag började läsa boken hade jag väldigt svårt dels för språket och dels för historien. Jag hade aldrig läst något liknande tidigare och hade svårt att ta för mig av romanen. Jag är inte säker om det var språket i sig som var svår/jobbig eller om historien ställde till det för mig så pass att jag hade svårt att bli ett med boken. Men efter Oknytts första uppbrott så fick jag det väldigt lättare att läsa och kunde ta åt mig av handlingen.

En station från paradiset är en bok som har satt sina spår på min själ. Personskildringarna och deras öden har levt länge kvar hos mig och då och då så tar jag en djupdyk i min tankeverksamhet för att återigen befinna mig hos Oknytt.

Det här är en roman som lämnar en berörd läsare efter efter sig. Har du inte stiftat bekantskap med Mariette Glodeck och Oknytt är det inte för sent än.

Kommentera

