Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Kryptan av Kate Mosse

Det var ett tag sedan jag läste klart Kryptan av Kate Mosse men jag har råkat ut för en viss torka (blogg..?) varav recensionen uteblev. Nu andas jag lättare och kan ta nya tag med mitt bloggande!
Kryptan är andra delen av Languac-serien av Kate Mosse. Som sitt tidigare alster Labyrinten finns här två berättarröster som vävs in i varandras historier.

Under slutet av 1800-talet’s Frankrike gör Léonie Vernier en underlig men ack så makaber fynd, Kryptan, som har varit undangömd i den avlidne morbroderns ägor. Senare finner hon de tarotkort som kommer att bestämma ödet för familjen, eller snarare ödelägga återstoden av familjen.
Familjen Vernier’s historia faller i glömska för att efter 100 år åter hamna i dagsljuset. Den unga forskaren Meredith Martin hamnar mitt i historien när hon kommer till Frankrike för att forska kring kompositören Claude Debussy. Med sin forskning, hamnar Meredith i ett sidospår, sin egen historia och börjar skönja likheten med Léonies förflutna.

Åh denna berg-o-dalbana mina känslor för Kryptan befann sig konstant på! Ömsom tyckte jag att det var väldigt spännande, ömsom väldigt tråkigt när de olika historierna berättas… och berättas… och berättas. Att författaren har slängt in massor av franska ord mm gjorde saken inte bättre. Snarare slutade jag läsa de franska orden. Jag slutade bemöda mig förståelsen med de olika uttrycken.
Romanens omfång är 659 sidor som enligt mitt tycke borde vara runt 400. Ja, även om jag älskar tegelstenar så ska historien i sig vara värd de många sidorna. I slutändan vill jag inte uppleva ett ”jaha” utan snarare ”aha…”.

Mitt besök på tivolits enda åkattraktion slutade med ett ”jaha” och jag kunde snabbt ta ett språng till en ännu mer intressant bok.

Kommentera

