Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Vägen av Cormac McCarthy

Svart. Mörk. Dunkel. Svår. Dyster. Bitter. Ondskefull. Nedrig. Alla synonymer till ordet ”svart”. Alla beskriver de olika skiftningarna i färgen ”svart”. Vad mer kan tilläggas som beskriver just ”svart” så pass bra att hela jaget känner sig ”svart” inombords. Svart som sot.

Krumelurer bildar bokstäver som bildar ord. Ord visualiseras som bilder. Jag ser svart. Jag känner svart. Jag känner på dammet. Ser hur mina fingeravtryck sakta blåser bort med vindens påhälsning.

Mannen och pojken. Två ensamma själar i världen som förlitar sig på hoppet. Två kroppar som far fram på vägarna på jakt efter… Efter vad? Livet. Ljuset. Genom deras ögon får jag se deras värld. Mannen har sett världen då den blomstrade. Pojken har endast sett den nuvarande världen som inte hyser några känslor.
Jag fortsätter på samma väg som dem. Försöker finna livet före dem. Men det kostar. Både för dem och mig.

Kommentera

