Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

De imperfekta av Tom Rachman

Ta en kopp te i handen och sätt dig framför fönstret. Strax kommer du att ha hela grannskapet framför dina ögon och alla kommer att vara ett spelpjäs i det stora spelet. För utan dessa människor vad skulle grannskapet då vara?

Vad sägs om mannen i beige med den unga hustrun? Vad kan den vackra hustrun se hos honom? Eller vad sägs om grannen våningen under dig, den 40-årige kvinnan som alltid har en ung kille inneboende? Kan det vara hennes syskonson? Hon har ju inga egna barn sade hon senast vi pratades vid i tvättstugan. Men titta! De håller ju i hand!?
Vem är den nyinflyttade wannabe-Rambo’n med sina militärkläder och sitt odrägliga prat om att alltid vara objektiv men hans fördomar är som en gloria runt huvudet?

Det är något fuffens på denna gård!

Jag får en alldeles mysig men ack så hemsk känsla i magen när jag läser ”De imperfekta” av Tom Rachman. Här följer vi journalisternas liv och engagemang för en engelskspråkig dagstidning i Rom. Kapitlerna tycker jag är som korta noveller från journalisterna synvinkel. Varje journalist har sitt eget kapital där vi lätt följer dennes syn på livet och arbetet. Vissa kapitel har starka personligheter där jag fick ont i magen och inte förstod varför inte någon kunde stå emot detta medan andra kapitel mer eller mindre visar hur ynkliga vi människor kan vara då det verkligen gäller.

En mycket bra bok som jag har rekommenderat hejvilt både här och där och som jag gärna fortsätter göra.

Kommentera

