Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Att hitta rätt

Hur lätt kan det vara att hitta rätt? Just frågan ”vad läser du?” har jag svårt att ta ställning till, eller snarare svara. För är det egentligen beroende på ens humör? Jag är lätt humörberoende gällande min läsning. Jag kan läsa allt mellan himmel och jord, vissa genrer läser jag mer än vissa andra. På senaste tiden har det varit allt från tonårs/ungdomslitteratur till skönlitteratur och deckare. Jag satsar på alla ”sorter” men styrs av mitt humör. Har jag valt rätt bok, säg att det är kriminal/skräck/deckare som exempel, ja då får det absolut inte bli en väldigt ”glatt” bok därefter. Det går inte. Jag klarar inte av det. Det får gärna vara lite mörkt grått, inte svart, eller för mycket färger. Grått. Jag kan tugga på så här i en-två-tre böcker och sedan helt slå om till livligare böcker. En mjuk start helt enkelt.

Jag har kunnat hitta rätt se senaste gångerna. Efter den kalla vargavintern med sina fiktiva döda och vålnader, fick jag göra en mjuk start, och landade med ”De imperfekta”, ”Bomerang” och ”Easter Parade”. Jag läste dem i en och samma inandning (kändes det som) men också smuttande, som vin. Åh vad jag var lyckligt berusad efter vinterns alla onda bråda döda. Våren har varit snäll mot mitt hjärta, jag har klarat av att gå över mjukt. Nu till sommaren är det nog chicklitt som gäller. Vilka författare ska jag klicka hem? Visst har jag favoritförfattare men jag vill komma utanför min komfortabla gräns.

Hur gör du när det är dags att gå vidare i litteraturen? En mjuk- eller rivstart?

Kommentera

