Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Jag ska bara…

Det här med ”jag ska bara…” som Alfons Åberg säger till sin pappa i boken ”Raska på Alfons Åberg”. Jag ska bara göra det här; ge mig 5 minuter så är jag klar; jag ska bara svara på ett brådskande mail; det här kommer ta en stund; ska vi luncha nu nej imorgon nej vänta ska kolla extra med min kalender… Ibland känns det som jag lever i en alldeles egen sfär där ingen hör till. Känns det bekant? Vi är helt uppe i vårt eget och glömmer bort att pausa? Just så känns det ibland för mig. Eller ofta. Någon paus får jag inte till och då kommer det apatiska tittandet när någon berättar något-viktigt-som-jag-behöver-i-mitt-arbete. Nej, nu får det vara slut med självömkandet.

Vad jag vill säga är, iaktta inte nuet utan lev det. Lev som om det vore din sista dag på jorden, men tänk före alla dina handlingar och inte efter som persongalleriet i novellsamlingen ”Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans” av Anna Gavalda. Vill du veta mer så tycker jag att du tar denna härliga lilla samling av noveller i handen, sätter dig på balkongen med en kopp kaffe i handen och läser, ja verkligen läser och iakttar människorna och deras öden. Men gör inte som dem. Absolut inte. Våga vara dig själv och lev livet så pass att du inte tittar bort och drömmer om att någon väntar på dig för att rädda dig från det du har ställt till med. Om inte historierna berör dig, vad mer kan då tilläggas?

Kommentera

