Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Sci-Fi på orientalisk vis

För några år sedan lånade jag boken Talismans Protect Thee*, skriven av Burak Eldem, från biblioteket. Vid den tiden var jag mammaledig så jag avverkade bok efter bok på löpande band. Det fanns inget stopp!
Nu är det så att jag läste den på originalspråket turkiska och inte på engelska som inlägget kanske framhäver.**

Burak Eldem är turkisk författare som har många yrken bakom sig. Han är en före detta radio-och TV-programmerare, webbutvecklare och journalist och nu senast har han lagt till författare / forskare i sitt yrkesbana och det med all rätt. Han är känd för sin bok 2012: Rendez-vous With Marduk (samma bok: 2012: Appointment With Marduk) men det är inte den jag ska skriva om utan om boken Talismans Protect Thee som är en science-fiction roman om odödlighet, ett 5000 år gammal hemlighet som har hållits undan från mänskligheten, en mörk internationell konspiration och en topphemlig forskning på mänskligt DNA.

I Massachusetts föds en pojke med namnet Benjamin Finch. Nio år gammal följer han med sin pappa på en lång resa som avslutas i Istanbul där han får ett helt nytt identitet; Eser Büyükdere. han har aldrig känt kvinnan som gav honom liv; han förlorade henne redan vid sin födelse. Vid 11 års ålder förlorade han sin pappa.Efter pappans bortgång blir Eser omhändertagen av en äventyrlig man som älskar Eser som om han vore hans egen son.

Eser liknar inte någon annan, varken i sin omgivning eller i metropolen Istanbul, han är helt enkelt något utöver de vanliga människorna vilket han insåg redan från ung ålder. För att kunna glömma bort vem han är om det än så är för en stund, vistas han gärna på gatorna bland all människomyller. Men ödet hinner ikapp honom och med det startar katt och råtta leken. Eser måste rymma från dem som var efter honom, han måste försvinna och hitta sanningen. Vem är han egentligen? Svaret på gåtan finns endast i den försvunna boken ”Alef boken”.

Talismans Protect Thee handlar om mänskliga historiens äldsta hemligbevarade mysterier; de som bevarar ett 5000 år gammal hemlighet till varje pris; mörka internationella konspirationer; hemlig forskning på mänsklig DNA, gränsen mellan dröm och vision; en man som följer detta äventyr steg för steg.

Om inte det är en nervkittlande science fiction roman, vad är det då annars?
Jag som inte är så bekant med Sci-Fi föll för denna bok. Burak Eldem’s andra roman, Sunset Fandango, har jag inte läst än men den kommer definitivt att läsas efter införskaffandet!

* Bäst säljande roman år 2005 i Turkiet.
** Engelsk titel för de som vill läsa

2 svar till “Sci-Fi på orientalisk vis

  1. åka maj 29, 2011 kl. 7:24 f m

    Intressant! Turkisk litteratur vet jag ingenting alls om — science fiction däremot 😉 Jag ska precis läsa The Dervish House, skriven av en brittisk författare som heter Ian McDonald, som utspelar sig i Istanbul.

  2. LiMeaMyBo maj 30, 2011 kl. 9:31 f m

    Ja visst var det intressant! Lite synd att jag inte tog vidare i min Sci-Fi-läsning då jag fortfarande (efter 5 år) har bra minnen från boken.
    The Dervish House skulle jag vilja läsa! Av informationen på sfbok.se låter det samma anda som ”Talisman Protect Thee”. Läser gärna din recension 🙂

Kommentera

