Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Tunnlar under jorden

Jag är under jorden, med hjälp av en gammal hiss tog jag mig några våningar ner och hamnade i ett litet rum som mynnar ut i en mörk gata sprungen från tidig 1800-tal. Med en konstig känsla i magtrakterna vandrar jag vidare i denna underjordiska tunnel som är en uppochnervänd spegelbild av vår värld. Är det möjligt? Lever vi i en parallellvärld? Vilka är det som bor här? Jag vandrar vidare, då och då vädrar jag i den instängda luften, för något syre om än en muterad version av molekylerna borde väl finnas här, om det finns bostäder överallt? Det luktar konstigt, instängt samtidigt som det doftar ljuvligt av all mat. Nej, vad är det här? Jag känner mig omringad och utstuderad av en konstig folksamling i gamla kläder. Det känns som om jag har förflyttats bakåt i tiden. Vilka är dessa människor som verkar sakna blod i sina lemmar? Några bryter sig från samlingen och kommer fram till mig. De är sarkastiska och äcklade när dem tar tag i mig och för mig bort, vidare i tunneln till Blocket där alla obehöriga hamnar, bakom lås och bom. Jag blev ett med huvudkaraktären Will Burrow och vandrade med honom i de okända stigarna som mynnar ut i äventyr.

Jag har läst Tunnlar av Roderick Gordon och Brian Williams som handlar om 14-årige Will Burrow och hans underliga familj. Pappan är arkeolog och jobbar på ett museum på dagarna och gräver tunnlar på kvällarna. Mamman som inte har kunnat slutföra sin utbildning inom media, fördriver tiden med att följa TV-tablån med drömmen om att en dag få ett genombrott i sin karriär. Systern Rebecka är lika egendomlig som sina familjemedlemmar. Till skillnad mot brodern Will som är en lika inrotad i arkeologi som sin pappa, är Rebecka en ordentlig flicka som ser efter familjen. En kväll bevittnar Will och Rebecka bråk mellan mamma och pappa som resulterar att pappan går ner till källaren som är hans eget andrum. Dagen efter är pappan försvunnen och fastän polisen så gott som försäkrar att han kommer att dyka upp snart, har Will svårt att förstå det. Pappan kan inte bara ha gett sig av. Han måste vara fast i en rasad tunnel!

Med hjälp av Will och hans följeslagare Chester har jag vandrat i fantasins värld. Jag läser inte fantasi, inte alls. Går inte ens förbi dessa hyllor på biblioteket. Jag läser ingen recension om fantasy. Jag beställer inget fantasy. Men nu? Jag har missat så mycket! Hur har jag kunnat gå förbi dessa böcker utan att ens kasta en blick? Kan det bero på att under mina unga dagar var utbudet inte lika stort? Eller var den ens befintlig förutom trilogin om Sagan om ringen som jag inte har läst? Jag ska läsa den. Snarast.

En sak är säker, jag kommer vandra vidare i detta fantasiland. Jag har redan startat min resa med Tunnlar och fortsätter med Bläckhjärta av Cornelia Funke. Hur har jag kunnat missa dessa böcker? Helt ofattbart!

Kommentera

