Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Har ni läst om Nanking massakern?

Min semester ute i det vackra vädret (ja i Side/Turkiet) har kryddats med Mo Hayders ”Tokyo”. lite kort handlar det om Nanking massakern 1937 i Kina av japanska militären. Det låter ruggigt, särskilt som jag har hört (inte läst) om hur människorna led. Bevis eller motbevis. Det är ingen diskussion om saken, det har hänt, hur stort omfattningen var, det kan inte jag yttra mig om. (Ingen faktabakgrund här.)

Är du intresserad av historia som fortfarande är aktuellt, men drar dig för att läsa faktaböcker? Vill du ha en spännande bok att läsa, en bok som drar i alla trådar som finns hos dig? Då ska du slå till! Jag säger inget mer än så.

Här finner du krigets Kina och Japan, sammanflätad med en flicka. De bär på en hemlighet. Vill du undersöka? Jag lovar att du inte kommer att släppa boken förrän du finner svaret. Det är det värt. Än är jag lika berörd som under ”läsning pågår”.

2 svar till “Har ni läst om Nanking massakern?

  1. Anna juni 25, 2011 kl. 12:03 e m

    Jung Changs böcker om Kina är också mycket läsvärda. Vilda svanar och en biografi över Mao. Om man är intresserad av Kina och vill läsa i lite mer litterär form då…

    • LiMeaMyBo juni 26, 2011 kl. 10:03 f m

      Tack! Jag har hört mycket om Vilda svanar men inte lyckats läsa än. Ska läsa den snarast. Det är väldigt intressant att läsa historia och olika generationer.

Kommentera

