Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Att slutföra det påbörjade

Ibland undrar jag vad det är med mig. Jag har kommit till de sista sidorna av boken Bläckhjärta men förmår inte att läsa ut den. Något är konstigt med beteendet då jag kan börja smygläsa en annan bok… Jag måste ta tag i kragen för att slutföra min läsning, för det är en fin historia om än lite ruskig.

Hur många bokälskare har inte velat att vissa karaktärer stiger fram ur sidorna och finns med en livet ut? Åh vad jag har drömt om deras närvaro! För Meggie är detta ingen dröm. Det har hänt för det har Trolltunga sett till, oavsiktligt. Vill du också uppslukas av boken så tycker jag att du ska slå till.

Detta beteende händer mig allt som oftast. Finns det någon diagnos tro?

2 svar till “Att slutföra det påbörjade

  1. Lisal juli 4, 2011 kl. 4:25 e m

    Det där känner jag igen, och det är faktiskt rätt underligt. Väldigt ofta finner jag det oerhört svårt att avsluta en bok och det verkar inte spela någon roll om det är en bok jag verkligen tyckte om eller tvärtom. Inte varje gång alltså, men ofta, kan jag låta de sista tjugo sidorna eller så vara i en evighet innan jag till sist tvingar mig själv att läsa ut och ställa tillbaks i hyllan. Skumt. Så ja, hittar du någon diagnos så dela gärna med dig av informationen 😉

    • LiMeaMyBo juli 7, 2011 kl. 10:06 f m

      Ja visst är det märkligt? 🙂 För mig känns det till slut som en börda, oavsett om boken är bra eller ej. Precis som du säger så händer det inte med alla böcker, men allt som oftast. Kan det bero på att läsningen har pågått för länge (med lite paus här och där)? När jag tänker efter så hade jag en två väldigt långa pauser med en två böcker som jag läste innan jag fortsatte med Bläckhjärta. Men nu är jag klar och har börjat med ”Var är Jane Eyre?” (pocket) och ”1Q84! (ebok). Båda är bra!

      Jag har inte hittat någon diagnos än, men håller ögon och ögon öppna! Lovar 🙂

Kommentera

