Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Att läsa eller inte läsa

The lessons av Naomi Alderman som har höjts till skyarna av Helena Dahlgren på Dark Places. Visst hade jag fått denna tips av henne men jag måste ha fått något slags minnesglapp vid beställandet av boken? Hur som, jag har börjat och lagt undan boken. Visst tilltalade den mig. Jag beundrade James, hur han tog sig an sina löparsvängar runt i Oxford tills den dagen då ett litet snedsprång kostade honom hans enda livsglädje! Löpning! Har jag fel? Kan hända att det inte var hans enda livsglädje utan snarare den vackra och oemotståndliga Emmanuella, men löpning, där hade jag och James något gemensamt! (Förutom skolan då… skolåren alltså…) Sakta men säkert brakar hans liv samman; att ta sig samman och komma till lektionerna och överhuvudtaget klara sig, det visar sig inte vara så lätt när han redan befinner sig flera steg under sina klasskamrater. Exakt, klasskamrater. Inget mer. Inga kompisar som står en nära. Visst har vi en Mark, en rikemansson som har ärvt ett gigantiskt hus som han absolut inte underhåller.

Att läsa eller inte läsa

Nja, efter James katastrof tappade jag gnistan till att läsa boken. All alkohol och drogdimma gjorde inte saken bättre för min läslust. Visst klarar jag av allt detta, jag kan komma vidare i min läsning, jag kan läsa klart boken! Om det inte vore NU bara. Jag tror att jag fick boken i helt fel tid, jag andra böcker som pockar på min uppmärksamhet. Som Hyresgästen av Roland Topor till exempel. Den låg där bland alla andra böcker och drog min uppmärksamhet till sig hela tiden. ”Se mig, läs mig!” Jag började igår kväll, under matlagningen, hade svårt att slå igen den. Åh vilken bok! Alla borde läsa den!

Häxmästaren är en annan guldklimp som väntar att läsas, eller snarare, jag har den som kvällsläsning för min son. Självklart fortsätter jag läsa när han har somnat. Det är så spännande! Men nu börjar jag undra, är vi verkligen rätt åldersgrupp? Boken är skriven för målgrupp 9-12 år (jag kan ha fel) men både min 5,5-åring och jag på mina 32 jordsnurrar lyssnar/läser intensivt!

Tillbaks till ämnet, ska jag läsa eller inte läsa The lessons? Det är dagens fråga.
(Jag tog bort bokmärket från boken igår, men det gör inget, jag kommer ju ihåg vilken sida jag var på!)

4 svar till “Att läsa eller inte läsa

  1. Helena augusti 10, 2011 kl. 9:25 f m

    Intressant att du ser olyckan under löpningen som slutet på något. Själv tycker jag att det var först där efter, när James träffar de andra, som boken kommer i gång (och blir riktigt bra!). Fast jag är heller ingen löpare. 🙂 Kul att se hur ens läsning och tolkningen av läsningen påverkas av ens eget liv, små och stora detaljer däri.

    Tycker, föga förvånande, att du ska testa att läsa vidare.

    • LiMeaMyBo augusti 10, 2011 kl. 9:34 f m

      Fastän förståndet säger gå vidare med en annan bok, så är hjärtat kvar i boken. Tänk att vid varje ny läsning så lämnar man (jag) en bit av sitt hjärta för att återigen plocka hem den lilla biten vid avslutandet, som ett kvitto! Just nu har jag en hjärtebit kvar i boken och vill gärna kvittera ut den. Jag borde ta och läsa ut den! Får se i kalendern om jag kan skaka fram mer lästid. Få se nu….

Kommentera

