Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Frånvarande men ack så närvarande

Jag har hamnat i ”koma” sedan ett par månader tillbaks. Böcker som borde ha lästs för längesedan har endast legat på sängbordet och samlat damm. Likaså har böcker inte hämtats från reservationshyllan på biblioteket. Allt ork flög iväg så där hux flux. Men jag har en, eller snarare två, nja tre kanske, nyheter.

1) Boktimmarna har återigen kommit in i min värld. Jag läser! Vilken känsla att hitta tillbaks till böckernas magiska värld. Allt bara passade rätt, alltså bokvalen!

Just nu läser jag ”Duma Key” av Stephen King. Jag är ingen fan av denna skräckens författare som har tagit sin flykt till magikens värld. Nej nej, inga King-skräckböcker har jag läst varken under min tonår eller ungdom. Jag vågade inte. Skyller det på min visualisering av glimtar ur böcker. Gäller det er också? Kan ni se bilder när ni läser orden som bildar meningar…? Då så, där har ni mig. Har jag vågat läsa någon King tills nu? Nej! Vågar jag läsa nu? Ja, men endast magi 🙂
Jag njuter av ”Duma Key” – den är så härlig!

Ja just det ja, jag läser också ”Änglamakerskan” av Camilla Läckberg. Har läst lite recensioner gällande tyckandet av boken. En del säger si och en del säger så. Jag säger BRA. Sen kanske någon undrar vad jag menar med bra? Jo, den är lättläst och historien flyter på. Inte mycket krims krams. Precis så som en svensk bok (kanske t.o.m. svensk film) brukar vara. Har jag fel? Rätt? Jag njuter av min läsning. (Jag har lyssnat på de tidigare böckerna i serien och stornjöt!) Någon som vill veta lite mer vad en änglamakerska gör? Se här!

2) Jag har återigen funnit orken och kan livsuppehålla mig själv längre under dagarna och kvällarna om jag motionerar lite. Motionen i sig kan variera, från en härlig skogspromenad till småjogg och styrka. Har jag motionerat något under dagen blir kvällens läsning ännu bättre. (Jag somnar inte inom fem minuter…)

3) Varför blev jag så trött då? Jo, som vanligt har allt en förklaring. Äntligen väntar vi en tillökning, alltså en liten bebis, till familjen. Den dimper ner i början av april och jag har redan planerat att det ska läsas massor. Vad som ska läsas? Det har jag inte planerat in än, men det kommer. Eller så gör jag det som jag hittills har gjort, Carpe Diem. Jag fångar dagen, eller snarare mitt dagsform får bestämma boken.

2 svar till “Frånvarande men ack så närvarande

  1. Swedish Zombie oktober 10, 2011 kl. 5:39 e m

    Gratulerar till den kommande bebisen! =)

Kommentera

