Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Du är vad du läser

Enligt O, Bokbabbel, I min bokhylla och flera andra bokbloggare har kort och gott beskrivit vem dem är som läsare. Jag hänger gärna på och beskriver gärna mig själv. Fet stil är mina svar!

Snabb / Långsam
Beror på mitt val av bok och sinnesstämning. Ibland flyter det på och ibland travar jag igenom bokstav för bokstav.

Läser alla ord / Skummar en del
Läser jag inte alla ord så fastnar jag i meningen som en gammal grammofonskiva.

Gillar långa beskrivningar / Hoppar över det som inte får handlingen framåt

Kommer ihåg detaljer / Kommer ihåg i stora drag

Undviker tjocka böcker / Läser gärna tegelstenar

Tycker om tunna böcker / Tycker tunna böcker ofta saknar något

Idealboken är på mindre än 400 sidor / Idealboken är på mer än 400 sidor

Tjuvkikar på slutet / Läser aldrig slutet förrän boken är just slut
Beror på val av bok. Är det för spännande historia har jag lyckats ett antal gånger att läsa sista kapitlet… försöker motstå denna fäbless!

Väljer efter omslag /Skiter fullständigt i ytan
Fina bokomslag är dock väldigt attraktivt att ha vända utåt till beskådning!

Läser baksidestexter / Undviker baksidetexter

Väljer boken efter rekommendation / Vill helst välja själv

Rekommenderar ofta böcker till andra / Rekommenderar sällan böcker

Hör det jag läser i huvudet / Hör aldrig det jag läser

Gillar ljudböcker / Gillar inte ljudböcker

Läser främst böcker i en genre / Gillar att variera min läsning

Läser alltid på svenska / Läser på flera språk

Är bra på att komma ihåg böcker jag har läst / Glömmer lätt både titlar och författare
En av anledningarna till denna blogg! Jag har för lätt att glömma författare och titel men kommer ihåg boken i stora drag.

Skriver upp det jag läser / Skriver inte upp det jag läser

Läser varje dag / Läser mer sällan

Tycker läsning är avslappnande / Tycker läsning är ansträngande

Hur är du som läsare?

2 svar till “Du är vad du läser

  1. enligt O oktober 18, 2011 kl. 9:35 e m

    Behöver också en blogg för att komma ihåg namn och titlar. Börjar bli som min mamma och kommer ihåg halva namn, som den där hljdhopparen Patrik Sjö- gren – berg – sson – hed eller vad han nu heter. 😉

  2. LiMeaMyBo oktober 19, 2011 kl. 10:35 f m

    Ja, vad heter han? Ingen aningen här med. Kanske lättare att komma ihåg namn om jag lägger till en målerisk beskrivning? 🙂

Kommentera

