Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Huset du älskade av Tatiana De Rosnay

Året har börjat mycket bra för mig. Jag har läst böcker som har varit som medicin för min själ. Inte för att jag är sjuk eller något annat men ibland vill själen ha en bok som höljer in världen i dimma, där det bara är du och de fiktiva personerna som existerar tillsammans. En värld där ingen annan än du och boken är förkroppsligad.

Tredje romanen av Tatiana De Rosnay är nu utläst. Jag började med Bumerang (läst 2011), började 2012 med Sarah’s nyckel och avslutade precis Huset du älskade. Jag twittrade snabbt det hjärtat mitt ville säga:

”Året har börjat bra! Påbörjar nu min tredje @sekwa ! #bumerang #husetduälskade är klara! Nu #enovärdigdotter. Imorgon hämtas nr4 #visespåpla

Varpå jag genast insåg att jag glömde nämna just Sarah’s nyckel!

”Ah självklart! #sarahsnyckel också läst i år! @sekwa

Ett litet miss från min sida gällande det sista twittret, Sarah’s nyckel är inte utgiven av Sekwa utan av Bazar Förlag… Ni får förlåta mig på den punkten!

Jag fick snabbt svar från Sekwa:

@LiMeAMyBo Om jag vore du skulle jag läsa ”Vi ses på Place de la Sorbonne” före ”En ovärdig dotter”, då blir det ”rätt” ordning. 🙂

Så rätt! I min blinda jakt efter bra-för-själen-böcker har jag missat informationen om att Vi ses på Place de la Sorbonne borde läsas före En ovärdig dotter så att historien blir mer flytande, att som läsare få mer förståelse för personerna.

Sagt och gjort, ikväll hämtar jag Vi ses på Place de la Sorbonne från biblioteket och börjar från ruta ett och inte ruta två som igår… Nu tillbaks till varför denna inlägg.

Igår kväll läste jag äntligen ut Huset du älskade. På sina 241 sidor, med andra ord, ganska så tunn bok, var det en mastig upplevelse. Dra inga förhastade slutsatser nästa gång du ser en tunn bok. Historien i sig kan vara så mastig att när du är klar med boken kan du ha känslan att precis ha blivit ett med marken som om en ångvält precis har kört över dig. Så kände jag mig igår. Det tog mig drygt 4-5 dagar att läsa ut denna finskrivna roman, och fastän jag kände mig helt slut av berättelsen villa jag fortsätta läsa en Sekwa-bok igen; En ovärdig dotter.

Huset du älskade utspelar sig under Napoleon III’s styre när Paris får genomgå en obarmhärtig reform. Gamla Paris rivs ner för att ersättas med en modern stad som kan anses vara världens mittpunkt! Just då hus rivs och hela kvarter jämnas med marken, lever Rose Bazelet ett liv i skuggor från sina minnen i det hus som hon har lovat sin salige make Armand att aldrig lämna. Våldet mot Paris har inget motstycke enligt Rose som i all hast försöker skriva ner så mycket som möjligt av sina år i huset till Armand. Detta innebär också att en 30-årig hemlighet uppdagas…

Jag älskar bokens upplägg, så som jag tar den emot. Visst kan min läsning skilja sig från andras läsning, vad jag tar emot och inte tar emot, men jag verkligen gillar när Rose i sina brev till sinavlidna make sätter sina känslor och tankar på papper, om då och nu, hur hon lättar sitt hjärta, hur hon befriar hemligheter och känner sig mer och mer lättad när raderna blir längre och längre… Hur allting uppdagas, varför hon inte kan lämna detta hus som har präglat hennes personlighet, hennes liv och hennes avkommor. Hur orsak och verkan hör ihop.

Där Rose sitter och skriver i husets källare om kvällarna och nätterna får hon besök. Nattliga besök som aldrig visar visar sig för henne. Här svävar jag i mina tankar och vill gärna tro att det är Armand som besöker Rose, som smeker hennes kind med sin kalla hand, som vakar över henne, nästan som ”Jag väntar på dig min älskade”… Åh vad jag vill tro att det är Armand!

Jag vill inte avslöja så mycket (får verkligen lägga band på mina känslor!!!) men vill du läsa en bok som utspelar sig under den gamla goda tiden, där ting har ett värde för människan, där känslor är riktiga, där människor tar hand om varandra utan att begära något tillbaks, då tycker jag att du genast läser Huset du älskade  av Tatiana De Rosnay!

4 svar till “Huset du älskade av Tatiana De Rosnay

  1. Träningen och livet januari 21, 2012 kl. 10:15 f m

    Du har verkligen sålt mig på den här boken, ska genast införskaffa! Jag har läst de andra två du nämnder av Tatiana deRosnay och gillade båda.

    • LiMeaMyBo januari 21, 2012 kl. 6:39 e m

      Åh vad roligt! Jag hoppas att du gillar den! Tatiana De Rosnay skriver verkligen ur hjärtat och inte bara spaltar ned sina ord… Helt såld i hennes böcker! Hoppas du njuter av den lika mycket som jag gjorde.

  2. Ping:2 x Justine Lévy « Little Me and My Books

  3. Ping:Läsrapport januari « Little Me and My Books

Kommentera

