Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Vad ser du framför dig?

Om jag hade tillräckligt med mod, en oberoende ekonomi som aldrig sinar, hade jag nog följt mitt hjärta och satsat på min drömbokhandel, där miljön för vuxna och barn får interagera utan minsta störning från omgivningen. En bokhandel där fantasin får flöda; väggpaneler från olika sagor, varför inte härligt roliga scener från Katthult eller Vasagatan med sin egen liten propellerfilur? Ja, barnavdelningen med massor av kuddar i härliga färger som inbjuder till lek och flödande fantasi! Tunnlar med bilder från kända sagor att krypa i, eller slott för besökande prinsar och prinsessor. Lugn! Draken finns självklart med i ett hörn! Det är barnavdelningen det!

Sen har vi ungdomarnas avdelning! Det är bara att öppna och läsa ungdomslitteratur för att hitta inspiration till en ombonad avdelning som kittlar ungdomarna till att bara läsa! Skräck, fantasi, kärlek! Alla och allt får plats i ett hörn. Se upp för hobbiten!

Vuxenavdelningen… Den där tråkiga avdelningen som minst av allt bjuder in oss till lite läsning. Där allt är uppradade men inte är så… ombonad? Trevlig? Mysig?… Ja, hur skulle jag vilja ha vuxenavdelningen? Enkelt! Varje genre/tema får ha sitt eget lilla rum, eller rumsavdelare som bara säger ”kom hit och se vad jag har åt dig!”. Vackert men inte slötsliskigt. Lite mörkt, gotiskt som sedan går över till temat fantasi för att sedan helt överrumplas av verkligheten som drar ner besökaren djupt i tunneln, nästan så att all blod försvinner från kroppen. Kanske avsluta det hela med lite sött och sliskigt?

När du på en dröm? Att öppna en bokhandel? Hur skulle du vilja ha den? Hade jag öppnat min drömbokhandel hade jag omedelbart nominerat den till ÅRETS DRÖMBOKHANDEL*. Utan minsta tvekan! Men nu har jag ingen drömbokhandel, inte heller någon liten bokhandel med det lilla extra i min närhet**.

* Jag erkänner, jag hyser en viss sorts kärlek, kallas visst förlagskärlek, för just förlaget [Sekwa]. Just nu kan du nominera din alldeles egna drömbokhandel på deras nyöppnade sajt Drömbokhandeln. Gå in och nominera!

**När jag besökte Ankara (Turkiet) för många år sedan, så hittade jag en gata mitt i stan där bokhandlarna trängdes, alla med sina egna speciella böcker. En sådan gata, med massor av trängande bokhandlar, är något jag saknar i Stockholm. Någon mer som saknar denna gata?

Jo, visste ni att Drömbokhandeln finns på riktigt? Den kommer ut 22 mars och finns redan i min ”att göra” lista. Nej, ingen läslista som bara växer. Det får bli en to-do lista som verkligen bockas av!

3 svar till “Vad ser du framför dig?

  1. Eli februari 15, 2012 kl. 9:41 e m

    Låter helt underbart med en sådan bokhandel!

  2. Ping:LiMeAMyBo drömmer om egen bokhandel och en gata i Ankara | Drömbokhandeln

Kommentera

