Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Colombes granne av Tatiana de Rosnay

Colombe Barou är kvinnan som både jag och du kan möta på gatan eller gården, eller varför inte ha som granne, som aldrig syns. Hon finns där men ändå inte, lik en skugga som vandrar livet fram.

Nu har Sekwa gjort det igen! När jag fick Colomes granne hade jag svårt att lägga ifrån mig den; med all rätt! Återigen en bok som kommer att nagla fast mig på alla möjliga sittunderlag bara för att bli läst.

Vi möter Colombe Barou som lever ett allt-i-allo-spökliv, den som fixar och donar, ser till att urverket fungerar utan minsta friktion mellan kugghjulen, den som ser till att livet flyter på. Hon har en man som allt för ofta reser i arbetet, två tvillingsöner som tampas med skolan och sitt arbete att tänka på. Colombe är den som lever i bakgrunden, som en skugga, tills hon en dag hittar den perfekta lägenheten till sin familj.

Colombes granne är en suggestiv roman som bjuder på människors mörkaste vrår på en silverfat. Under läsningen vandrade mina tankar ofta till Hyresgästen av Roland Topor. Människan är en paranoid varelse som tar alla möjligheter för att skrämma sig själv! Slutet i Colombes granne tar en helt annan vändning jämfört med Hyresgästen, vilket jag inte förväntade mig. Jag må önska att romanen, eller Colombe Barou, skulle ha ett annat öde men gläds ändå att författaren Tatiana de Rosnay visade sympati för sin persongalleri!

Kommentera

