Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Tystnad råder…

… vilket jag vill ha bot för! Jag har råkat ut för diverse sjukdomar och tillståndet är inte helt hundra men jag är på förbättringsväg (hoppas jag och håller tummarna).

Jag har läst många bra böcker som har satt sina djupa spår i själen. Ja, jag säger det alltid men det finns böcker och det finns B Ö C K E R. Nedan följer en lista på vilka böcker som har lästs i ett raskt tempo med hjärtat både uppe i halsgropen och i magen. Känslorna! Språket! Vad mer kan jag tillägga?!

En lång vinter av Colm Tóibín

Utan någon krusidull i periferin berättas en tragisk familjehistoria som har varken en början eller ett slut. Jag undrar när vintern egentligen gjorde entré hos familjen. En mycket lång vinter som med kraftfulla ord tar tag i ens själ och slänger ut den i kölden.

Vinteräpplen av Josefin Sundström

Jag önskar att alla ungdomar som är så ivriga på att snabbt bli vuxna, att då och då stanna upp i tillvaron och riktigt tänka efter för sitt eget bästa. En historia som kan utspelas hemma hos vem som helst. Skenet kan alltid bedra. Vi har (tyvärr) olika roller i samhället; vi är inte alltid den vi är hemma eller på jobbet, i mataffären, kring fikabordet. Varje enskild händelse kräver en roll. Vi som ser vad som sker, jag hoppas vi räcker ut en hjälpande hand när det är dags för ett slut.

Lyckostigen av Anna Fredriksson

Rikigt så här går det nog kanske inte till, att föräldrar blundar för vad deras barn råkar ut för (eller är jag för godtrogen?!) men det gör riktigt ont i hjärtat när barn kan vara elaka mot sina kompisar. Barn? Vuxna lika så! Vi ärver detta beteende! Personligheterna i boken må inte tilltala dig (mig gjorde det inte) men när otäcka händelser som mobbing förekommer, slår magen ett antal knut. Att mobbing fortfarande förekommer! Vi vuxna måste skärpa oss!

Jag har läst, nja snarare börjat läsa andra böcker men har direkt lagt åt sidan. Tilltalar mig inte. Absolut inte. Varken personligheterna eller historien. Jag undrar om ens bokintresse ändrar karaktär efter en viss ålder?

Fortsättning följer…

Kommentera

