Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

#spådom #nattenscirkus #underjordiskatimmar

#Spådom

Fram tills jag såg Spådom recenseras i SVT Gomorron hade jag aldrig hört talas om Magnus Dahlström. Efter 15 år i tystnad så har han äntligen skrivit den-stora-boken! Den ska jag läsa, tyckte jag men som med en hård karamell som bör sugas länge, länge för att ätas, likaså väntade jag med denna bok. Strax efter jul satte jag igång; med en stor kopp kaffe på bordet bredvid började jag vända blad. Ett efter ett så var del 1 klart. Jaha, då är det dags för del 2. Kanske blir det bättre. Nej, inte blev det bättre. Missförstå mig inte nu, boken är bra, handligen och språket, det är som ett fint tyll som har lagts på den svarta avgrunden som på intet sätt får komma fram. Men mellan raderna går det att läsa, djupet mina vänner, djupet. Jag rekommenderar alla att läsa den men för stunden så passade den inte mig. Synd, för jag vill gärna läsa ut den och se och förstå vad som händer de tre jagen men inför risken att vara likgiltig (handlingen nuddade inte mitt hjärta) lade jag undan den. Spådom ska läsas men inte nu av mig. Lite senare, lite senare.

#Nattenscirkus

Vill du läsa om magi, cirkus och kärlek, då ska du slå till med denna bok! Nattens cirkus av Erin Morgenstern flyttade mig från min vardagsrealism till en magisk cirkus som med sina stora konster trollband mig vid den stora entrén! Åh vad jag suktade att läsa om skickligheterna hos de stora cirkusartisterna. Hur de kunde förföra sina skådare (och mig som läsare…). Självklart finns det kärlek, kärlek mellan två rivaler, ska de erkänna den stora kärleken eller ej, men nja det var inte så intressant för mig. Jag vill endast förflyttas till magin och helst vara med om den. Kärlek är fint men det tilltalar inte mig.

#Underjordiskatimmar

Pang! så tog melankolin sitt hårda tag om mitt sinne! Att det ska vara så känslomässigt omkullkastande att läsa en del böcker. Ja, det finns böcker och det finns b-ö-c-k-e-r. Jag må just nu befinna mig i ett tillstånd som gärna läser böcker om kvinnor, dysterhet, depression, stolthet, svårmod, hjältemod, ensamhet… Stopp! Läs boken omgående. Underjordiska timmar av Delphine de Vigan må kasta in dig i depressionernas land, men vet du, det finns alltid ljus i slutet av en tunnel så var inte rädd!

Kommentera

