Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

Tekniken med böcker

Jag har hamnat i en riktig läsflöde, där jag läser bok efter bok efter bok (recensioner kommer senare). Just nu är jag besatt. Ja ni läste rätt, besatt av ”Tony & Susan” av Austin Wright. Varför då, tänker ni kanske (för jag tänker så). Berättartekniken! Hur författaren får läsaren bunden till boken som kanske skulle hamnat snabbt i bokhyllan efter några kapitel. (Läs 50-60 sidor, är boken inte gjord för mig för stunden så lägger jag snabbt ifrån mig den. Återvänder jag till den senare? Har inte hänt än…)

En så enkel men ack vilken dragningskraft Austin Wright har använt! Jag vill bara läsa och läsa (har försökt läsa gåendes till och från kontoret… mindre lyckat! Se upp alla cyklister!)

När ni läser böcker, hur läser ni då? Vilka tankar frodas när ni är mitt i en bok? Persongalleriets rika omfång?  Miljöerna? Eller tänker ni på berättartekniken? För just den här boken, är inte b-o-k-e-n som jag annars skulle kasta mig över.

Hur tänker ni?

Kommentera

