Little Me and My Books

Vad vore livet utan böcker…

I mjölnarens spår av Stina Nilsson Bassell

Jag fick nöjet att läsa I mjölnarens spår av Stina Nilsson Bassell, en historisk roman återspeglad av den förskrämda huvudpersonen Emma.

Vi får följa Emma Klasdotter med glimtar från hennes lyckliga barndom till brytpunkten år 1895 då hon abrupt blir gift med den dubbelt så gamla storbonden Niklas Nilsson och flyttar till Havdellska gården. Livet på gården blir inte lätt för Emma. Ständig förnedring och skrämsel bryter ner Emma tills hon varken vet ut eller in. Hon lever ständigt i mörker där den lilla ljusglimt hon försöker förvara i sitt hjärta slocknar för varje dag som går.

Åh vad jag brann inombords när jag läste I mjölnarens spår! Må romanen vara något långsam men händelserna vars knytpunkt är ren och skär ondska involverade mig så pass att jag fick hjärtklappning under och efter läsningen! Är en sådan ondska ens möjligt? Varför sviker alla Emma? Varför är det ingen som vågar stå upp mot storbonden Nilsson?

I mjölnarens spår är en av de sista böckerna jag läste år 2016. Än minns jag Emma och hennes öde. Jag hoppas att fler kommer i kontakt med Emma Klasdotter och hennes liv.

Tack Stina Nilsson Bassell för boken!

Ett svar till “I mjölnarens spår av Stina Nilsson Bassell

  1. Ping:Recensioner av bokbloggar | stina nilsson bassell

Kommentera

